Trivselsanalyse ( afslører typisk ukendte hindringer, som ofte kan løses )

a) Kommunikationskursus (ligner et stand-up-show, men er forbløffende effektivt)

b) Personprofiler, hvor man får respekt for hinanden.

c) Spillerregler, så det ikke kun er den person der råber højst, der får ret.

1) Manglende trivsel handler oftes om måden folk føler sig behandlet på. Små banale - og uskyldige bemærkninger kan gøre meget ondt - uden at afsenderen er opmærksom på dette især blandt medarbejdere, som servicerer andre internt.

a) Kommunikationskursus giver deltagerne en forståelse for hvornår et problem går fra at være sagligt til personligt. Deltagerene bliver også bevidst om hvordan man skaber en konflikt og derved også, om hvem der skaber den dårlige stemning. Deltagerne får værktøj til at kunne håndtere ubehagelige samtaler uden at de bliver personlige.

 

b) Personprofiler er første trin i personlig udvikling. Deltagerne vil lære at styrke sit eget værd og får værktøj til at afhjælpe svagheder. Uden denne hjælp er der en tendens til at folk der vil blive bedre til at samarbejde dæmper deres styrker og forcer for ikke at skille sig ud.

c) Spilleregler. I forbindelse med kurset vil dagligdags gnidninger kommer til debat.  Det der er selvfølgeligt for den ene er det ikke for den anden. Efter vedtagelse af spilleregler, kan afdelingen klare mange komplekse opgaver, der før var for uoverskuelige.